Guvernul României - Hotărâre nr. 1540/2022 din 19 decembrie 2022

Hotărârea nr. 1540/2022 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 696/2021 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2021-2022, prelungirea termenului de aplicare a prevederilor acesteia, precum şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii 

În vigoare de la 21 decembrie 2022

Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1234 din 21 decembrie 2022. Formă aplicabilă la 27 decembrie 2022.

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, 

    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. 

   Art. I. -   Hotărârea Guvernului nr. 696/2021 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2021-2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 28 iunie 2021, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 
   1. La anexa nr. 1 capitolul I, litera A se modifică şi va avea următorul cuprins: 
    A. Pachetul minimal de servicii medicale în asistenţa medicală primară 
   1. Pachetul minimal de servicii medicale în asistenţa medicală primară cuprinde următoarele tipuri de servicii medicale: 
   1.1. servicii medicale curative; 
   1.2. servicii medicale de prevenţie şi profilactice; 
   1.3. servicii medicale la domiciliu; 
   1.4. servicii diagnostice şi terapeutice; 
   1.5. activităţi de suport; 
   1.6. servicii de administrare de medicamente. 
   1.1. Serviciile medicale curative 
   1.1.1. Serviciile medicale pentru situaţiile de urgenţă medicochirurgicală: asistenţă medicală de urgenţă - anamneză, examen clinic şi tratament - se acordă în limita competenţei şi a dotării tehnice a cabinetului medical în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea medicul de familie. 
   1.1.2. Consultaţiile în caz de boală pentru afecţiuni acute, subacute şi acutizări ale unor afecţiuni cronice se acordă în condiţiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei hotărâri, denumite în continuare norme, iar consultaţiile la domiciliu şi potrivit prevederilor de la pct. 1.3. 
   1.1.2.1. Consultaţiile pentru bolile cu potenţial endemoepidemic ce necesită izolare pot fi acordate şi la distanţă, în condiţiile prevăzute în norme. 
   1.1.3. Consultaţiile periodice pentru îngrijirea generală a persoanelor cu boli cronice se realizează pe bază de programare pentru: 
   a) supravegherea evoluţiei bolii; 
   b) continuitatea terapiei; 
   c) screeningul complicaţiilor; 
   d) educaţia privind autoîngrijirea. 
   1.1.3.1. Consultaţiile în cabinet pentru afecţiunile cronice se vor acorda conform planului de management stabilit de către medic, în condiţiile stabilite prin norme, iar consultaţiile la domiciliu, conform planului de management stabilit de către medic şi potrivit prevederilor pct. 1.3. 
   1.1.3.2. Consultaţiile pentru afecţiunile cronice pot fi acordate şi la distanţă, în condiţiile prevăzute în norme. 
   1.1.4. Consultaţii de monitorizare activă prin plan de management integrat pe bază de programare pentru bolile cronice cu impact major asupra poverii îmbolnăvirilor privind riscul cardiovascular înalt - HTA, dislipidemie şi diabet zaharat tip 2, astm bronşic, boală cronică respiratorie obstructivă şi boală cronică de rinichi. 
   1.2. Serviciile medicale preventive şi profilactice includ: 
   1.2.1. Consultaţii preventive - sunt consultaţii periodice active, oferite persoanelor cu vârsta între 0-18 ani, privind: 
   a) creşterea şi dezvoltarea; 
   b) starea de nutriţie şi practicile nutriţionale; 
   c) depistarea şi intervenţia în consecinţă pentru riscurile specifice grupei de vârstă/sex; serviciile preventive pentru copii pe grupe de vârstă şi sex, conform normelor. 
   1.2.2. Consultaţii în vederea monitorizării evoluţiei sarcinii şi lăuziei: depistarea sarcinii, luarea în evidenţă a gravidei, supravegherea sarcinii şi urmărirea lăuzei. 
    Consultaţiile pentru urmărirea lăuzei la externarea din maternitate şi la 4 săptămâni de la naştere se acordă la domiciliu. 
   1.2.3. Consultaţii preventive de evaluare a riscului individual la adultul asimptomatic care se acordă la cabinetul medicului de familie în mod activ adulţilor din populaţia generală - fără semne de boală. 
   1.2.4. Supraveghere - evaluarea factorilor ambientali, consiliere privind igiena alimentaţiei, depistare de boli cu potenţial endemoepidemic - examen clinic, diagnostic prezumtiv, trimitere către structurile de specialitate pentru investigaţii, confirmare, tratament adecvat şi măsuri igienicosanitare specifice, după caz. Bolile cu potenţial endemoepidemic sunt cele prevăzute la pct. II din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 423/2020 pentru aprobarea Listei cuprinzând urgenţele medico-chirurgicale, precum şi bolile infectocontagioase din grupa A pentru care asiguraţii beneficiază de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă, fără îndeplinirea condiţiei de stagiu de asigurare. 
   1.2.5. Consultaţii pentru acordarea serviciilor de planificare familială: 
   a) consilierea femeii privind planificarea familială; 
   b) indicarea unei metode contraceptive la persoanele fără risc. 
   1.3. Consultaţiile la domiciliu 
   1.3.1. Se acordă pentru persoanele înscrise pe lista proprie a medicului de familie, în afara cabinetului, în timpul programului de lucru pentru consultaţiile la domiciliu. 
   1.3.2. Consultaţiile la domiciliu se acordă persoanelor nedeplasabile din motiv de invaliditate permanentă sau invaliditate temporară, persoanelor cu boli cronice sau cu un episod acut ce nu permite deplasarea la cabinet, copiilor 0-1 an, copiilor cu vârsta 0-18 ani cu boli infectocontagioase şi lăuzelor. 
   1.3.3. Este considerată consultaţie la domiciliu inclusiv consultaţia/examinarea acordată de medicul de familie în vederea constatării decesului. 
   1.4. Serviciile diagnostice şi terapeutice 
   1.4.1. Aceste servicii se pot acorda exclusiv persoanelor înscrise pe lista proprie, la cabinet, la domiciliul persoanei sau la locul solicitării, în cadrul programului de lucru sau în cadrul unui program de lucru prelungit prin încheierea unui act adiţional la contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate, după caz, şi sunt detaliate în norme. 
   1.4.2. Aceste servicii sunt acordate de către medicul de familie conform curriculei de pregătire a medicului; condiţiile acordării şi punctajul aferent se stabilesc prin norme. 
   1.5. Activităţile de suport 
    Activităţile de suport sunt reprezentate de următoarele documente medicale, ca urmare a unui act medical propriu: 
   a) eliberarea documentelor medicale, potrivit domeniului de competenţă, necesare pentru evaluarea şi reevaluarea în vederea încadrării în grad de handicap; 
   b) eliberarea certificatului medical constatator al decesului, cu excepţia situaţiilor de suspiciune care necesită expertiză medico-legală, ca urmare a examinării pentru constatarea decesului. 
    Acestea includ examinarea pentru constatarea decesului cu sau fără eliberare de acte medicale: eliberarea certificatului medical constatator al decesului, cu excepţia situaţiilor de suspiciune care necesită expertiză medico-legală, conform prevederilor legale, în condiţiile stabilite prin norme. 
   1.6. Serviciile de administrare de medicamente 
    Administrarea schemei de tratament direct observat (DOT) pentru bolnavul TBC confirmat; se acordă persoanelor de pe lista proprie a medicului de familie. 
   2. Persoanele care beneficiază de pachetul minimal de servicii medicale suportă integral costurile pentru investigaţiile paraclinice recomandate şi tratamentul prescris de medicii de familie, precum şi costurile altor activităţi de suport, altele decât cele prevăzute la subpct. 1.5. 
   NOTĂ:  
    Detalierea serviciilor medicale acordate şi condiţiile acordării serviciilor medicale se stabilesc prin norme." 
   2. La anexa nr. 1 capitolul III litera A, punctele 1 şi 3 se modifică şi vor avea următorul cuprins: 
    1. Pacienţii din statele membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic European/Confederaţia Elveţiană/Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, titulari ai cardului european de asigurări sociale de sănătate, în perioada de valabilitate a cardului, beneficiază în asistenţa medicală primară de serviciile prevăzute la cap. I lit. A pct. 1.1 subpct. 1.1.1 şi pct. 1.2 subpct. 1.2.4, precum şi de cele prevăzute la cap. II lit. A pct. 1.1 subpct. 1.1.2, conform normelor. 
    . . . . . . . . . . 
   3. Pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii pot beneficia, după caz, de serviciile medicale prevăzute la cap. I lit. A pct. 1.1 subpct. 1.1.1 şi pct. 1.2 subpct. 1.2.4 sau de serviciile medicale prevăzute la cap. II lit. A, conform normelor şi în condiţiile prevăzute de respectivele documente internaţionale." 
   3. La anexa nr. 2 articolul 7, literele a), c), r), s) şi u) se modifică şi vor avea următorul cuprins: 
    a) să respecte dreptul la libera alegere de către persoanele asigurate şi neasigurate a medicului şi a furnizorului; să acorde servicii prevăzute în pachetul minimal de servicii şi pachetul de servicii de bază, fără nicio discriminare; 
    . . . . . . . . . . 
   c) să informeze persoanele asigurate şi neasigurate cu privire la: 
   1. programul de lucru, numele casei de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie contractuală şi datele de contact ale acesteia care cuprind adresă, telefon, fax, e-mail, pagină web - prin afişare într-un loc vizibil; 
   2. pachetul minimal de servicii şi pachetul de servicii de bază cu tarifele corespunzătoare calculate la valoarea garantată a punctului per capita şi pe serviciu; informaţiile privind pachetele de servicii medicale şi tarifele corespunzătoare sunt afişate de furnizori în formatul stabilit de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi pus la dispoziţia furnizorilor de casele de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie contractuală; 
    . . . . . . . . . . 
   r) să înscrie copiii care nu au fost înscrişi pe lista unui medic de familie, odată cu prima consultaţie a copilului bolnav în localitatea de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă a acestuia. Nou-născutul va fi înscris pe lista medicului de familie care a îngrijit gravida, imediat după naşterea copilului, dacă părinţii nu au altă opţiune; înscrierea nou-născutului va fi efectuată în aplicaţia informatică a medicului şi va fi transmisă în sistemul informatic unic integrat odată cu înscrierea pe lista proprie; să înscrie pe lista proprie gravidele şi lăuzele neînscrise pe lista unui medic de familie, la prima consultaţie, în localitatea de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă a acestora, dacă nu există o altă opţiune; să nu refuze înscrierea pe listă a copiilor, la solicitarea părinţilor sau a aparţinătorilor legali, şi nici înscrierea persoanelor din statele membre ale Uniunii Europene/din Spaţiul Economic European/Confederaţia Elveţiană/Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, beneficiari ai formularelor/documentelor europene emise în baza Regulamentului (CE) nr. 883/2004; să nu refuze înscrierea pe listă a persoanelor din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, care au dreptul şi beneficiază de serviciile medicale din pachetul de bază sau din pachetul minimal, după caz, în asistenţa medicală primară, în condiţiile stabilite de respectivele documente internaţionale; 
   s) să respecte dreptul persoanei asigurate, precum şi al persoanei neasigurate de a-şi schimba medicul de familie după expirarea a cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe lista acestuia, precum şi în condiţiile reglementate la art. 11, prin punerea la dispoziţia medicului la care persoanele asigurate şi neasigurate optează să se înscrie a documentelor medicale; 
    . . . . . . . . . . 
   u) să respecte prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 44/53/2010 privind aprobarea unor măsuri de eficientizare a activităţii la nivelul asistenţei medicale ambulatorii în vederea creşterii calităţii actului medical în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, privind programarea persoanelor asigurate şi a persoanelor neasigurate pentru serviciile medicale programabile;". 
   4. La anexa nr. 2 articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: 
    (2) Medicii de familie au dreptul la o perioadă de vacanţă de până la 30 de zile lucrătoare pe an; pentru această perioadă modalitatea de acordare a serviciilor medicale pentru persoanele asigurate şi neasigurate înscrise pe listă, precum şi modalitatea de plată per capita şi pe serviciu a medicilor de familie se stabilesc prin norme." 
   5. La anexa nr. 2 articolul 9, litera o) se modifică şi va avea următorul cuprins: 
    o) să actualizeze în format electronic - SIUI, la începutul contractului anual, lista persoanelor asigurate şi a persoanelor neasigurate înscrise pe listă, iar lunar, în vederea actualizării listelor proprii, să actualizeze în format electronic - SIUI lista cu persoanele care nu mai îndeplinesc condiţiile de persoane asigurate şi persoane nou-asigurate intrate pe listă, în condiţiile legii." 
   6. La anexa nr. 2, după articolul 10 se introduce un nou articol, art. 101, cu următorul cuprins: 
    Art. 101. -   Persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat au obligaţia să se înscrie pe lista unui medic de familie în mod liber ales, iar persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat şi care sunt înscrise pe lista unui medic de familie se reînscriu pe lista aceluiaşi medic de familie sau a unui alt medic de familie, în mod liber ales." 
   7. La anexa nr. 2, articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins: 
    Art. 11. -   (1) Persoanele asigurate, precum şi persoanele neasigurate îşi pot schimba medicul de familie înaintea expirării termenului de 6 luni în următoarele situaţii: 
   a) decesul medicului pe lista căruia se află înscrise; 
   b) medicul de familie nu se mai află în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate sau contractul este suspendat; 
   c) a fost preluat praxisul medicului de familie pe lista căruia se aflau înscrise; 
   d) persoana asigurată, respectiv persoana neasigurată îşi schimbă domiciliul dintr-o localitate în alta; 
   e) persoana asigurată, respectiv persoana neasigurată se află în arest preventiv sau execută o pedeapsă privativă de libertate, la încetarea arestului preventiv şi/sau înlocuirea acestuia cu arest la domiciliu sau control judiciar, la încetarea pedepsei privative de libertate, precum şi în situaţia arestului la domiciliu ori în perioada de amânare sau de întrerupere a executării unei pedepse privative de libertate. Pe durata executării pedepsei privative de libertate sau a arestului preventiv, serviciile medicale sunt asigurate de medicii de familie/medicină generală ce îşi desfăşoară activitatea în cabinetele medicale ale unităţilor penitenciare sau ale aresturilor în custodia cărora se află persoana, aceasta fiind înscrisă, în această perioadă, pe lista respectivului medic; 
   f) situaţiile generate de specificul activităţii personalului din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti care se deplasează în interes de serviciu; procedura şi modalitatea de efectuare a schimbării medicului de familie se stabilesc prin normele proprii de aplicare a prezentului contractcadru, adaptate la specificul organizării asistenţei medicale; 
   g) medicului de familie îi încetează raporturile de serviciu/muncă/colaborare cu furnizorii de servicii medicale din cadrul sistemului apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti; la cererea furnizorului de servicii medicale unde medicul şi-a desfăşurat activitatea medicală, persoanele înscrise pe lista medicului sunt transferate, fără a fi necesară utilizarea cardului de asigurări sociale de sănătate, pe lista unui alt medic de familie desemnat de furnizor, urmând ca ulterior persoanele transferate să îşi exprime opţiunea de a rămâne sau nu pe lista acestuia înaintea expirării termenului de 6 luni. 
   (2) Schimbarea medicului de familie se face pe baza cardului naţional de asigurări sociale de sănătate şi a cererii de înscriere prin transfer pentru persoanele asigurate, respectiv pe baza cererii de înscriere prin transfer pentru persoanele neasigurate, conform modelului şi condiţiilor prevăzute în norme. Pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul sau care din motive religioase sau de conştiinţă refuză cardul naţional sau pentru persoanele cărora li se va emite card naţional duplicat, precum şi pentru copiii de 0-18 ani, schimbarea medicului de familie se face pe baza cererii de înscriere prin transfer." 
   8. La anexa nr. 2 articolul 13, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: 
    (4) Medicul de familie care preia un praxis de medicină de familie, pentru respectarea dreptului persoanelor asigurate şi neasigurate cu privire la alegerea medicului de familie, are obligaţia să anunţe persoanele asigurate şi neasigurate prin afişare la cabinet şi prin orice alt mod de comunicare despre dreptul acestora de a opta să rămână sau nu pe lista sa, în primele 6 luni de la data încheierii contractului cu casa de asigurări de sănătate. Verificarea respectării obligaţiei de către medicul de familie se face de către casa de asigurări de sănătate." 
   9. La anexa nr. 2 articolul 14, litera b2) de la alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: 
    b2) suma cuvenită pentru celelalte servicii medicale prevăzute în pachetul de servicii medicale de bază se stabileşte în raport cu numărul de puncte, calculat în funcţie de numărul de servicii medicale, ajustat în funcţie de gradul profesional, şi cu valoarea garantată a unui punct pe serviciu. Numărul de puncte aferent fiecărui serviciu medical este prevăzut în norme. 
    Valoarea garantată a unui punct pe serviciu este unică pe ţară şi se calculează de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate anual, după intrarea în vigoare a legii bugetului de stat pentru anul respectiv, fiind prevăzută în norme." 
   10. La anexa nr. 2, după articolul 14 se introduce un nou articol, art. 141, cu următorul cuprins: 
    Art. 141. -   (1) Fondurile necesare pentru plata serviciilor medicale în asistenţa medicală primară cuprinse în pachetul minimal de servicii acordate persoanelor care nu fac dovada calităţii de asigurat înscrise, respectiv reînscrise pe listele medicilor de familie potrivit prevederilor art. 232 alin. (32) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se suportă de la bugetul de stat prin bugetul aprobat Ministerului Sănătăţii sub formă de transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, potrivit art. 232 alin. (34) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 
   (2) Modalitatea de plată a furnizorilor de servicii medicale în asistenţa medicală primară pentru serviciile acordate persoanelor neasigurate este tarif pe serviciu medical. 
   (3) Casele de asigurări de sănătate încheie un act adiţional cu furnizorii de servicii medicale în asistenţa medicală primară, inclusiv cu medicii nou-veniţi, aflaţi în relaţie contractuală cu acestea pentru furnizarea de servicii medicale, care are ca obiect contractarea şi decontarea serviciilor medicale acordate persoanelor neasigurate potrivit prevederilor art. 232 alin. (31)- 
   (34) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 
   (4) Actul adiţional se întocmeşte potrivit modelului contractului/convenţiei de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară, adaptat. 
   (5) Suma lunară corespunzătoare serviciilor medicale acordate persoanelor neasigurate ce urmează să fie decontată de către casele de asigurări de sănătate se stabileşte astfel: 
   a) suma cuvenită pentru serviciile medicale diagnostice şi terapeutice conform curriculei de pregătire a medicului de familie acordate persoanelor neasigurate se stabileşte în raport cu numărul de puncte corespunzător serviciilor medicale diagnostice şi terapeutice efectuate şi cu valoarea garantată a unui punct pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic. Numărul de puncte aferent fiecărui serviciu medical diagnostic şi terapeutic este prevăzut în norme; 
   b) suma cuvenită pentru celelalte servicii medicale prevăzute în pachetul minimal de servicii medicale se stabileşte în raport cu numărul de puncte, calculat în funcţie de numărul de servicii medicale, ajustat în funcţie de gradul profesional, şi cu valoarea garantată a unui punct pe serviciu. Numărul de puncte aferent fiecărui serviciu medical este prevăzut în norme. Valoarea garantată a punctului pe serviciu este cea stabilită potrivit art. 14 alin. (2) lit. b). 
   (6) Actul adiţional prevăzut la alin. (3) este valabil de la data încheierii până la data de 31 martie 2023. 
   (7) Actul adiţional prevăzut la alin. (3) poate fi prelungit pe toată durata derulării contractului încheiat de furnizorii de servicii în asistenţa medicală primară cu casele de asigurări de sănătate pentru furnizarea de servicii medicale în asistenţa medicală primară, prin încheierea unui act adiţional semnat de ambele părţi. 
   (8) Furnizorii au obligaţia să întocmească evidenţe distincte pentru serviciile medicale cuprinse în pachetul minimal de servicii acordate persoanelor neasigurate şi să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, serviciile medicale acordate persoanelor neasigurate, conform actelor adiţionale la contractele de furnizare de servicii medicale, şi să transmită factura în format electronic la casele de asigurări de sănătate. Furnizorii raportează în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind serviciile medicale acordate persoanelor neasigurate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. 
   (9) Casele de asigurări de sănătate au obligaţia să deconteze furnizorilor de servicii medicale, la termenele prevăzute în actul adiţional la contract/convenţie, pe baza facturii însoţite de documente justificative transmise electronic, în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, contravaloarea serviciilor medicale cuprinse în pachetul de servicii minimal contractate, efectuate, raportate şi validate. 
   (10) Medicii nou-veniţi într-o localitate care încheie convenţie de furnizare de servicii medicale potrivit art. 13 alin. (1) şi pentru care plata activităţii desfăşurate se face potrivit prevederilor art. 15 au obligaţia să întocmească evidenţe distincte pentru serviciile medicale cuprinse în pachetul minimal de servicii acordate persoanelor neasigurate, evidenţe care se raportează electronic, în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, caselor de asigurări de sănătate cu care au încheiat convenţie, lunar, odată cu raportarea activităţii desfăşurate conform convenţiei. 
   (11) Furnizorii acordă serviciile medicale din pachetul de servicii minimal în cadrul programului de activitate prevăzut în contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate pentru acordarea serviciilor medicale din pachetul de servicii de bază, cu excepţia serviciilor prevăzute în norme, care pot fi realizate în afara acestuia. 
   (12) Casele de asigurări de sănătate sunt obligate să ţină evidenţa distinctă a serviciilor medicale cuprinse în pachetul minimal acordat persoanelor neasigurate la nivelul asistenţei medicale primare." 
   11. La anexa nr. 2 articolul 16, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: 
    (4) Sumele rămase neconsumate în primele 11 luni ale anului din fondul aprobat pentru anul 2022, pentru asistenţa medicală primară, din care se scade suma estimată pentru plata activităţii medicilor de familie desfăşurate în luna decembrie, se utilizează pentru plata serviciilor medicale acordate asiguraţilor realizate de medicii de familie la valoarea garantată a punctului pe serviciu medical, care depăşesc limitele stabilite prin norme, în mod proporţional cu numărul de puncte realizat de fiecare furnizor, până la consumarea acestor sume." 
   Art. II. -   În întreg cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 696/2021 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2021-2022, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma "Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti" se înlocuieşte cu sintagma "Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate". 
   Art. III. -   Termenul de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 696/2021 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2021-2022, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta hotărâre, se prelungeşte până la data de 31 martie 2023. 
   Art. IV. -   Decontarea serviciilor medicale, a medicamentelor cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu şi a dispozitivelor medicale, contractate pentru trimestrul I al anului 2023 prin acte adiţionale la contractele derulate în anul 2022 de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii, se va face din sumele stabilite pe domeniile de asistenţă medicală corespunzătoare, prevăzute în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2023. 
   Art. V. -   Începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care intră în vigoare Legea bugetului de stat pentru anul 2023, persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat beneficiază de pachetul minimal de servicii prevăzut la cap. I lit. A din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 696/2021 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2021-2022, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta hotărâre. 


PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Adela Cojan
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu

    Bucureşti, 19 decembrie 2022. 
    Nr. 1.540.